7 manieren op je lichaam en geest in topconditie te houden

Ben jij het type man dat op zoek is naar manieren om lichaam en geest te verbeteren? Zoek niet verder! Het is geen geheim dat de meeste mensen tegenwoordig een stressvolle, ongezonde levensstijl leiden. Vandaag vertellen we je over 7 manieren om zowel je geestelijke als lichamelijke gezondheid in topconditie te houden – zelfs met al die druk om ons heen. Je zult er soms wel wat voor moeten doen, maar ook dat hoort bij fit en vitaal blijven. Succes!

1. Drink vƩƩl water

Water is essentieel voor het leven. Dat betekent dat als je niet genoeg drinkt, je lichaam uitgedroogd raakt en uiteindelijk niet meer functioneert. Als dit gebeurt, kan het zelfs fataal zijn. Water drinken helpt ook om hoofdpijn, constipatie, nierstenen en andere door uitdroging veroorzaakte problemen te voorkomen. De beste manier om gehydrateerd te blijven is eenvoudigweg door de hele dag door voldoende te drinken (minstens acht glazen per dag). Begin je dag met een glas water, want het is aangetoond dat mensen die hun dag beginnen met een glas water de neiging hebben om tussen de middag minder te eten. Helpt je dus ook nog wat kilo’s af te vallen! Probeer er ook citroen- of limoensap aan toe te voegen – de vitamine C helpt de afweer van het immuunsysteem tegen verkoudheid en griepvirussen te stimuleren.

2. Lichaamsbeweging – het beste medicijn

Lichaamsbeweging is een van de beste dingen die je voor je lichaam kunt doen. Het helpt je stemming te verbeteren, stress te verminderen en je energieniveau te verhogen. Wetenschappers hebben ook ontdekt dat het zelfs ernstige gezondheidsproblemen als hartziekten, diabetes en kanker kan helpen voorkomen. Lichaamsbeweging betekent niet per se alleen maar naar de sportschool gaan of op een loopband rennen. Er zijn veel manieren om thuis aan lichaamsbeweging te doen, zoals tuinieren, huishoudelijke klusjes doen, een wandeling met je hond maken of actieve spelletjes doen met vrienden en familieleden. De sleutel is ervoor te zorgen dat je elk uur opstaat van je bureau voor vijf minuten lichaamsbeweging – waardoor je productiever bent als je weer aan het werk gaat!

3. Eet gezond en voed je lichaam

Het is tijd om uit de fast food rij te stappen en weer op het gezonde levenspad te gaan. Dit kan moeilijk zijn, maar het is niet onmogelijk. Je hoeft je levensstijl niet helemaal om te gooien of een radicaal dieet aan te nemen waarbij je alles wat je graag eet elimineert. In de loop van de tijd kleine veranderingen aanbrengen is een gemakkelijkere manier om je gezondheid te verbeteren, gewicht te verliezen, en je over het algemeen beter te voelen. Gezond eten is de sleutel tot verbetering van je leven. Vermijd bijvoorbeeld een teveel aan bewerkt voedsel, drankjes en snacks. Deze voedingsmiddelen bevatten veel natrium (zout) en vaak ongezonde hoeveelheden vet, suiker, of cholesterol. Deze voedingsstoffen-arme artikelen kunnen leiden tot gewichtstoename of andere gezondheidsproblemen zoals hartziekten. Kies in de plaats daarvan voor verse groenten en fruit, volle granen, magere eiwitten zoals vis en bonen, en hart-gezonde vetten zoals die in olijfolie of noten voorkomen.

4. Zorg voor voldoende slaap

Slapen is net zo belangrijk voor een gezonde levensstijl als goed eten en bewegen. De gemiddelde volwassene heeft elke nacht zeven tot negen uur slaap nodig om overdag lichaam en geest goed te laten functioneren. Slapen geeft je lichaam de tijd om uit te rusten en te herstellen van de activiteiten die je gedurende de dag doet – vooral lichaamsbeweging. Als je niet genoeg slaapt wordt je immuunsysteem zwakker waardoor je vatbaarder bent voor ziekten, vermoeidheid, prikkelbaarheid, gebrek aan focus/concentratie, stress-tolerantie neemt af – waardoor je moeilijker om kunt gaan met alledaagse spanningen die thuis kunnen opkomen. Sleep is daarnaast ook heel belangrijk voor gewichtsverlies. Voldoende slaap krijgen stabiliseert je stofwisseling, zodat je overdag en bij inspanning effectiever calorieĆ«n verbrandt.

5. Zorg voor een goede zorgverzekering

Hoe gezond we ook leven, er komt altijd een moment dat we gezondheidszorg nodig hebben. Gelukkig maak je je in Nederland over de financiĆ«le kosten vaak niet hĆ©Ć©l veel zorgen in vergelijking met andere landen, onder andere omdat wij eenvoudig online verzekeraars vergelijken. Toch is het een feit dat verzekeringsmaatschappijen geen liefdadigheidsinstellingen zijn – ze bieden dekking waarmee ze geld kunnen verdienen, en daar valt dus nogal wat op te besparen als je goed weet wat je nodig hebt. Hoe meer je weet over wat gezondheidszorg kost en waarom ze zo duur is, hoe beter je in staat zult zijn jezelf en je gezin te beschermen tegen financiĆ«le ondergang bij een ongeluk of ziekte. Het hebben van de juiste zorgverzekering voor jouw budget en specifieke wensen is van groot belang voor rust in je hoofd dat Ć”ls er toch ooit wat gebeurt, je je in ieder geval geen zorgen hoeft te maken over de medische zorg. Mentale rust, dus!

6. Doe dagelijks aan lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is een geweldige manier om je lichaam gezond en sterk te houden – plus het is een van de beste stress-verminderende activiteiten die er bestaan. AĆ«robe activiteit kan de bloeddruk verlagen en de risicofactoren voor hartziekten en diabetes verlagen. Lichamelijke activiteit helpt je afvallen als het gecombineerd wordt met een gezonder dieet; het geeft je ook meer energie om zelfs de meest slopende taken op het werk of thuis door te komen. Neem hoge intensiteit intervaltraining (HIIT) op in je trainingsroutine om jezelf een effectieve cardiotraining te geven, zoals hardlopen of fietsen – push jezelf hard gedurende 30 seconden, en doe het dan langzamer gedurende 90 seconden. Herhaal deze cyclus gedurende 20 minuten of langer, afhankelijk van de intensiteit van je training. Deze vorm van lichaamsbeweging helpt zowel de spierkracht en het uithoudingsvermogen als de cardiovasculaire conditie te verbeteren, zodat je je over het geheel sterker en gezonder zult voelen.

7. Beheers je stressniveau

Stress hoort bij het leven. Het is moeilijk te vermijden. Je kunt echter leren hoe je ermee om kunt gaan, zodat het je leven niet overneemt en daarbij je gezondheid verwoest. De eerste stap is begrijpen wat stress is en hoe het je beĆÆnvloedt. Stress is niet altijd slecht – in feite motiveert een beetje stress ons vaak om dingen te bereiken die we anders misschien niet geprobeerd of bereikt zouden hebben zonder dat extra zetje van onze adrenalineklieren. Maar wanneer stress chronisch wordt, wanneer we ons voortdurend gespannen voelen zonder dat het einde in zicht is – kan dit soort langdurige spanning leiden tot allerlei gezondheidsproblemen, zoals depressie, angststoornissen, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en meer. Gelukkig zijn er tal van manieren waarop je de hoeveelheid stress die je dagelijks ervaart kunt verminderen:

  1. Zorg elke nacht voor voldoende slaap
  2. Doe aan lichaamsbeweging
  3. Eet evenwichtig
  4. Maak tijd voor dingen die je leuk vindt
  5. Maak van jezelf een prioriteit
  6. Probeer elke dag te lachen